Tag Archives: erich koch bursztynowa komnata
GŁOSY KRYTYKI
Obecnie jest coraz więcej głosów krytycznych pod adresem szkoły. Krytyka ta dotyczy między innymi następujących spraw: szkoła jako instytucja jest organizmem konserwatywnym, w małym stopniu poddaje się zmianom; nauczyciele to specjaliści mało twórczy, a więc z reguły mogą byc przykładem osobowości skrępowanych różnego rodzaju barierami; edukacja szkolna wprawdzie przyspiesza rozwój psychiczny uczniów, wyposażając ich w wiedzę, rozwijając pamięć logiczną, myślenie, sferę emocjonalną, ale jest też źródłem różnorodnych barier psychicznych, czyli działanie szkoły jest dwojakiego rodzaju — instytucja ta rozwijając, jednocześnie hamuje. Postęp nie dokonuje się w jednakowym tempie w poszczególnych dziedzinach życia. Można byłoby oczekiwać, że szkoła oraz inne instytucje oświatowe będą w maksymalnym stopniu wykorzystywać wszelkie osiągnięcia cywilizacyjne, a więc naukowo-techniczne, ekonomiczne, społeczne. Tymczasem powszechne są oskarżenia o konserwatywny charakter samych instytucji oświatowych. Na przykład „(…) szkoła jest niezwykle odporna na wszelkie innowacje, a podejmowane próby modernizacji mają charakter pozorny” __ piSZe S. Popek (1988, s. 32). Sądzę, że określenie „postęp pozorny” albo „pozorowany” w odniesieniu do naszych szkół bardzo dobrze oddaje istotę rzeczy.